КОГО МИ ОБИРАЄМО, І ХТО НАМИ ПРАВИТЬ

У повоєнні літа молодий паризький студент Франсуа Міттеран був серед тих своїх співвітчизників, хто палко вітав прихід до керівництва Францією генерала Шарля де Голля. І тоді ж молодий галлієць-голліст поставив собі за мету вивершити власну життєву кар’єру посадою президента П’ятої республіки.

 Задля цього він самовіддано кинувся вивчати безліч наук, державотворчий досвід людства від найдавніших часів, закінчив філологічний та юридичний факультети Паризького університету, здобув третю вищу освіту у Школі політичних наук, написав і опублікував десятки праць, у яких ствердив своє право на найвищий пост країни й роль лідера нації.
Отож коли Міттеран заявив власну кандидатуру під час президентських виборів 1981 року, французький народ прекрасно знав, що це за людина й чого вона варта. Французи не обирали «кота в мішку» й не тратили шалені гроші на помпезно-буфонадні передвиборчі заходи, їм не треба було упродовж кількох місяців переживати агітаційну канонаду у виконанні «груп підтримки» того чи іншого кандидата, й телевізори їхні не розжарювалися від агітаційної тріскотняви та ошаленілих фізіономій претендентів на тамтешню булаву. Французи не мали в усьому тому анінайменшої потреби! Зате вони мали гідного співгромадянина, який свідомо й ґрунтовно готував себе до великої й відповідальної місії. І вони не помилилися.
Франсуа Міттеран блискуче керував країною упродовж кількох конституційних термінів, ще більше згуртував націю у надскладних умовах тодішнього міжнародного становища, зміцнив економіку й міжнародний престиж своєї вітчизни, мав величезний авторитет у світі й залишився у вдячній пам’яті народу як великий патріот, мудрий і вмілий керівник, інтелектуал й інтелігент найвищої проби: сам він зізнавався, що найбільше у світі полюбляє бібліотечну тишу та шелест раритетних фоліантів…
З невимовною гіркотою в серці думаю про те, який вигляд на цьому блискучому тлі мають усі наші три президенти. Здавалось би на перший погляд — то  особиста проблема кожного, хто йде в публічні політики і владці. Але як вона трагічно переростає у проблеми нації й країни!
Так, можна пристати на думку, що теперішні наші державники народились й сформувались як особистості за часів попереднього режиму. Тоді про служіння Україні, тим більше незалежній, нікому й на думку не спадало, і вони не готували себе заздалегідь до ролі «батьків нації». І на історичному повороті української долі їм випав щасливий лотерейний квиток. Нестача надійних високопрофесійних державницьких кадрів породила дефіцит справжньої конкуренції в боротьбі за «папаху». Відтак Дамокловим мечем над незалежною Україною нависає прокляття віддавати перевагу щоразу не кращому варіанту серед гарних, а вибирати менше зло з-поміж кількох. 
Очевидно, справжні керманичі країни десь іще тільки нарощують інтелектуальні, політичні, моральні, вольові м’язи, і розквіт України настане тільки тоді, коли народжені в нову епоху доростуть до усвідомлення, що керувати державою «на шармачок», без відповідних знань і належної підготовки — не тільки не порядно, а й злочинно.
У російського прозаїка Даниїла Граніна є роман «Іду на грозу», а в ньому — епізод: Берія приїжджає інспектувати групу вчених, котрі виконують надважливе урядове доручення. І коли Берія почав «навчати» академіків і докторів наук, що вони мають зробити для прискорення виконання завдання, один учений не втерпів і поставив грізного можновладця на місце: «Товаришу комісар, я так розумію — ви моїх праць у цій галузі не читали. Насмілюсь зауважити, я ваших теж не читав». Берії нічого не лишалось, як проковтнути шпичака, бо й справді його наукових опусів у природі не існувало.
Проектуючи наведений приклад на наше сучасне українське буття, запитаймо: хто й коли читав які-небудь теоретичні дослідження щодо шляхів розвитку суспільства та сфер його життєдіяльності в авторстві Леоніда-першого й Леоніда-другого, Віктора Федоровича й Віктора Андрійовича, Олександра Мороза і Петра Порошенка, Миколи Азарова і Євгена Кушнарьова, Юлії Тимошенко і Петра Симоненка, Івана Бокия (чи Бокого?) і Адама Мартинюка (імена та прізвища кожен читач може доточити самотужки)? Чим вони підтверджують свої амбіції лідерів народу, на кожному кроці повчаючи його, як жити і що робити? Спитаймо прямо: чим вони розумніші за решту співгромадян? Та тим, що волею жеребу їх винесло на вершечок владної піраміди, і вони свято увірували у своє «вище обранство», «месіанство» й «харизму». Хоча насправді більш-менш серйозних аргументів на підтвердження власних амбіцій у них немає.
Скажімо, вся «ідейно-теоретична спадщина» не вельми шанованого Леоніда Макаровича вмістилася в одну з присмаком єзуїтства фразу «маємо те, що маємо», і вона ж у реальному повсякденні знайшла матеріальне втілення у вигляді наймасовішого виду транспорту — «кравчучки». От і всі плоди невсипущого дбання про народ!
Леонід Данилович збагатив і ощасливив вітчизняну науку про державотворення риторичною формулою поступу до щасливого майбуття «скажіть мені, яку країну треба будувати, і я будуватиму»; цей «батько нації» скінчив свої бурхливі прем’єрсько-президентські труди і дні, так і не втямивши, що він будував.
Чого вже ждати від регіональних інтелектуалів! У героя репризи Аркадія Райкіна «з тридцяти двох літер тридцять три в роті просвистували», а в пана «проффесора» у слові з трьох літер можна на чотири помилки натрапити. Ці «підковані» хоч із якого боку! Цим розкажи, що месьє Міттеран був закоханий у тишу бібліотек і шелестіння книжкових сторінок — вони в його бік покрутять пальцем біля скроні й подумають: «Лучше бы корефан делом занялся, делом!»
Либонь, саме через невсипущу зайнятість «дєлом» не «засвітилися» перед громадою своїми ідейно-теоретичними напрацюваннями та успішними практичними кроками у владі й інші персоналії сучасного українського політикума. Зате вони завжди готові взяти батіг і віжки в руки і з небаченим ентузіазмом покермувати рипливим, погано змащеним державним возом, у який упряжено вутлих коненят. Та не просто покермувати, а розігнати й розтрусити його так, аби на вибоїнах (дороги ж у нас самі знаєте які: у війну на них ворожі танки провалювались!) з того воза навипадало якомога більше добра, що його вони тут же підберуть собі.
Звідки ота їхня самовпевненість, менторський тон, привласнення собі істини в останній інстанції? Звідки звичка слухати лишень самих себе й «радитися» виключно з самими собою? Ви ж погляньте: країною керують кілька закритих акціонерних товариств (олігархічних кланів) під вивісками політичних партій. До вирішення державних справ і розв’язання туго затягнених вузлів на шиї нещасної країни не допущено справжню еліту нації — наукову і творчу інтелігенцію, до голосу якої дослухалися, хоча й боялися її, навіть комуністичні вожді.
Про людське око при Президентові та уряді створено всілякі недержавні ради, комітети, комісії, списки їхній членів милують око й тішать душу авторитетними й популярними іменами діячів науки й освіти, культури й мистецтва. Проте хто й коли з можновладців по-справжньому радився з ними, брав їхню думку до уваги чи бодай відчував внутрішню потребу в такій пораді? Таку практику давно вже витурено на задвірки влади. Наші верховоди у всьому розбираються самі й розбираються найкраще!
От і «дорозбиралися»: протягом трьох місяців не змогли вималювати ані контурів помаранчевої коаліції, ані знайти спільне бачення, що ж у цій країні мають «будувати» (окрім, ясна річ, власної нерухомості та бізнесових структур). До всього ж, перегризлися за посади й тим остаточно переконали всю Україну, як її насправді люблять і з якою метою їм потрібен був Майдан.
Декотрі гостромисли кажуть: владу і слово для виступу не просять, а беруть. Може, й так. Але наше завдання — створити таку суспільну атмосферу, в якій владу могли б узяти (та ще й з нашого дозволу) тільки ті, хто вміє нею розпорядитися з найбільшою користю для країни й народу. Передумовою цього мають бути не привабливі, милі вухові популістські обіцянки (о, скільки їх лунало над Майданом!..) скороспілих вождів, не сама лиш нетерпляча сверблячка відчути в руці керівний скіпетр, а доказова й відома найширшим масам характеристика їхньої всебічної підготовленості до високих посад у владі, переконлива аргументація їхньої відповідності претензіям на булаву.
І, звісно ж, найпершим тестом у системі такого відбору має бути тест на патріотизм. Шкода, що його запровадження зостається для України нездійсненною утопією. Винаходу детектора брехні, на якому перевіряється істинність любові до батьківщини, ніхто не допустить. І хоч поет і переконує нас у тому, що «Народ не купиш на макуху» — йому можна заперечити словами іншого поета: «Не той тепер Миргород, Хорол-річка не та». Бо й народ уже не той! Його купують і на макуху продовольчих пайків, і звичайнісінькою готівкою, і безконтрольним розгнузданим зомбуванням так званим 25-тим кадром, на який у нас давно перетворено телебачення. Отож і торжествує фінал Пушкінового «Бориса Годунова», переданого страшними, трагічними й актуальними понині словами: «Народ німує».
Чи я глибоко помиляюсь?..
Віктор ГОРІСЛАВЕЦЬ