ЧИ ПОТРІБЕН НАМ БЕРЕГ ТУРЕЦЬКИЙ? ТА Й ІНШИЙ НЕ РАДУЄ НАС

З кожним роком закордонні курорти завойовують серед українців усе більшу популярність. Що цілком зрозуміло – вітчизняний «радянський» сервіс при досить нескромних цінах відлякує потенційних клієнтів.

Цією обставиною скористалися заповзятливі туроператори, які не стали створювати необхідну інфраструктуру в Україні, а вирішили заробити на посередництві.
Останнім часом усе частіше доводиться чути неприємні історії про те, з якою нелюбов’ю ставляться вони до клієнтів, який безлад панує в розкладі чартерних рейсів, і на яких «убитих літаках» літають щасливі власники доволі недешевої путівки в Туреччину.
Показовий випадок цим літом з нашими співвітчизниками в аеропорту Харкова. Раннім ранком пасажири повинні були полетіти чартерним рейсом «Харків—Анталія». Серед більш як 100 пасажирів, які зібралися мало не зі сходом сонця у залі очікування, було чимало дітей. Пасажири пройшли паспортний і митний контроль, але виліт відкладався кілька разів. Причини затримки ніхто не повідомляв, і лише через кілька годин виявилося, що з літаком якісь негаразди. Згодом в аеропорт прибула наступна група туристів. Вони також пройшли реєстрацію й улаштувалися разом з виснаженими пасажирами першого рейсу, що не відбувся.
Ще через півтори години пасажирів усе-таки запросили в літак, у який «упакували» відразу дві групи — 130 чоловік. Однак мрії побачити довгоочікуваний курорт знову не судилося здійснитися. На злітній смузі двигун літака замовк. Спроби завести його не увінчалися успіхом. У салоні назрівала паніка. Більшість пасажирів, особливо ті, хто їхав з дітьми, категорично відмовилися летіти і вийшли з літака просто на летовище.
Лише пізно вночі переговори завершилися. Турфірми сторгувалися з пасажирами, пообіцявши їм компенсувати незручності бонусами: екскурсіями і безкоштовними розвагами.
Ранком їх усе-таки відправили в Туреччину. Політ відбувся, а от поселення в готелі - немає. Нарешті людей розмістили, але в готелях класом нижче, ніж передбачалося договором. «Ви відмовилися летіти своїм рейсом, ваші місця віддані іншій групі», — пояснили клієнтам, які вже заплатили за свій відпочинок.
Сподіваючись звернутися до суду за захистом своїх прав, харків’яни зажадали як підтверджуючий документ виписку з готелю. Їм у досить грубій формі відмовили. Ініціативна група, розуміючи, що відпочинок і без того остаточно зіпсований, стала надзвонювати в посольство України в Туреччині. Там довго ніхто не відповідав, потім порадили... звернутися в російське посольство. Там, мовляв є жінка, яка знає вихід із подібних ситуацій. Росіянка допомогла порадою: якщо немає документа, збирайте показання свідків.
Повернувшись з «відпочинку», група туристів вирішила судитися з турфірмою, вимагаючи компенсації морального збитку. Наприклад, один з туристів подав позов, вимагаючи компенсацію за невідповідність класу готелю. Він оцінив свої претензії приблизно в 2000 гривень, включаючи моральний збиток, понесений під час багатогодинних «переговорів» у Харківському аеропорту.
До речі, з подібною неповагою громадяни України стикаються не тільки в Туреччині, але й в інших країнах. Наприклад, у Римі був неприємний випадок, коли прибулу групу українців у найдешевший аеропорт Італії Фарлі просили відійти убік і пропустити британців. Співробітники аеропорту зверталися до українців: «Ви розумієте, це елітна група, літак спізнився, а в них уже призначені екскурсії!»
Як бачимо, західні туроператори навчилися «догоджати» своїм клієнтам поза залежністю від їхнього рівня доходів. Західні менеджери точно знають, що будь-яке запізнення або, не дай Боже, невідповідність класу відпочинку обіцяному може коштувати великих грошей. У країнах Євросоюзу авіакомпанії, з вини яких затримуються вильоти літаків, штрафують. У тій же Італії недавно введений максимальний штраф — до 50 тисяч євро.