«ТАКА ЕКЛЕКТИКА НЕ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ПОШАНУ НАВІТЬ У ПРОСТИХ УКРАЇНЦІВ»

Як відомо, вже відбувся конкурс на кращий ескіз монумента Соборності, який має бути встановлений на оглядовому майданчику біля Маріїнського палацу в Києві. Міністерство культури та Національна спілка художників схвалили проект монумента у виконанні скульпторів Юрія і Лева Синкевичів.

 Оскільки в ескізі чітко проглядаються релігійні образи, то наш кореспондент зустрівся з Владикою Дмитрієм і попросив охарактеризувати витвір митців.
– Шановний Владико Дмитрію, перед Вами ескіз монумента Соборності України. Як би Ви оцінили його за критерієм духовності?
– Я можу сказати наступне: по-перше, Богородиця ніколи не зображалася на хресті. Тобто тут видно примітивне зображення хреста, в середині якого зображена Богородиця. Богородиця не була розіп’ята на хресті, а був розіп’ятий Господь наш Ісус Христос. Якщо хочуть показати у вигляді хреста страдництво України, то треба чітко усвідомлювати, що Богородиця є Матір’ю світу. Вона, звичайно, простягає свій чесний омофор над українським народом, але вона ніяк не може символізувати Україну. А тому зображення Богородиці, у даному разі в самому хресті, ніколи в християнській іконографічній традиції не було. По-друге, Богородиця тут дуже примітивно зображена, і видно, що вона схожа на ікону Оранти, яка символізує нерушиму стіну, що є в Святій Софії. Але зображення Оранти, ми знаємо, є без Сина Божого – немовляти, яке зображене тут нібито на її чреві. Загалом це зображення – не канонічне. І якщо ці майстри щось виправлятимуть, то ніколи Спасителя не можна зображати всередині Богородиці. Ці скульптори сплутали ікону Божої Матері зі «Знаменням», яка з’явилась у Смоленську із самим зображенням ікони Оранти – нерушимості нації. Така еклектика навіть у пересічних українців не може викликати якоїсь пошани до цього зображення.
– Як Ви ставитесь до зображення немовляти нижче пояса?
– Немовля нижче пояса схоже на ляльку без ніг, яку приткнули до пояса Богоматері. Взагалі, це зображення не має нічого спільного із Монументом Соборності.
– Владико Дмитрію, охарактеризуйте хрест, який виконаний зі стрічки. Я щось не бачив, щоб рівносторонні хрести побутували в церквах.
– Ви знаєте, хрести бувають різні, але у даному разі це зображення хреста не схоже на хрест. Це якась еклектика, яка далеко від хреста, від християнської традиції зображення хреста, канонічних зображень хреста.
– А як Київський патріархат ставиться до освячення ним місця біля Маріїнського палацу, де вже встановлена плита з відповідним написом?
– Ви знаєте, його освячував святійший Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет, але ми не бачили цього зображення, яке стоятиме на цьому місці. Ніхто не запитував нашої думки щодо художності монумента. Ми освячували лише місце, де має бути встановлений Монумент Соборності. Але, певна річ, нам мали б показати це зображення. Вважають, що думку церкви мають почути лише тоді, коли це комусь треба. Але оскільки є зображення Богоматері у поєднанні з Богонемовлям, то усе-таки варто було б запросити експерта-богослова перед тим, як його показувати світу. І він пояснив би те, що тут є неправильні речі, що з нас сміятиметься весь християнський цивілізований світ.
Взяв інтерв’ю член НСЖ України
Степан ФІЛІПЧУК