ЗА ЩО НАМ ЛЮБИТИ РОСІЮ

Власне кажучи, для змістового обрамлення контексту сьогоднішніх українсько-російських взаємин вистачило б і двох наведених цитат. А проте події останнього часу варті того, аби до цього контексту додати кілька далеко не зайвих штрихів.

На недавній зустрічі міністрів закордонних справ країн СНД керівник українського зовнішньополітичного відомства Борис Тарасюк запропонував внести до порядку денного питання про визнання голодомору 1932 — 1933 років актом геноциду проти українського народу. Цю пропозицію підтримали тільки представники Грузії, Азербайджану і Молдови. Центральноазійський пояс СНД мовчазно вдав, ніби геть не розуміє, про що йде мова. Росія ж не тільки заблокувала порушене Україною питання, а й не втрималася від коментарів і в менторському дусі кваліфікувала його як спробу політизувати зустріч. Одне слово, нам знову дали зрозуміти, що будь-яка спроба офіційного Києва заявити власну, не узгоджену заздалегідь із Кремлем позицію щодо будь-якої проблеми співжиття на пострадянському просторі приречена на невдачу.
Російська Федерація і на гадці не має демократизувати міждержавне утворення, назва якого починається таким приємним для наївного вуха словом — «співдружність». Часом навіть складається враження, що, зумисне підкреслюючи власну першість, вищість, центральність щодо інших учасників СНД, вона грається з вогнем і ризикує довести становище до повної алогічності подальшого існування структури, яка прийшла на зміну СРСР. Парадоксальним є те, що назагал розуміння такої алогічності (непотрібності, безперспективності і таке інше) Співдружності існує в керівних колах не однієї пострадянської країни, воно від року до року міцніє, але ніхто не насмілюється першим кинути камінь у застояне болото штучно створеного замінника Союзу.
Утім, немає нічого вічного під сонцем. Отож не зайвим буде припустити, що підступом до першої такої спроби якраз і стала озвучена Борисом Тарасюком тема голодомору, з усіх боків неприємна і неприйнятна для Кремля. Чому неприйнятна? Та хоча б тому, що в разі позитивного реагування на українську пропозицію Росії як спадкоємиці СРСР довелось би офіційно покаятися перед Україною й тим самим узяти на себе відповідальність за великий злочин. І не тільки відповідальність, а й зобов’язання з відшкодування колосальних збитків, завданих українському народові. Москва на таке не піде бодай через проблему Чечні, в якій вона ув’язла по вуха. І цього не міг не розуміти Київ, відряджуючи Тарасюка до Москви на зустріч міністрів. А раз так, то українська зовнішня політика, по-перше, стає справді незалежною й самодостатньою, а по-друге, накреслюється її превентивна ініціативність. Іншими словами, Україна, принаймні на регіональному рівні, переходить від оборони до активних дій.
Мабуть, і справді в її новій і несподіваній для багатьох позиції є позитивне начало. Участь у Співдружності Незалежних Держав абсолютно не виправдала покладених на неї сподівань. Вони, нагадаємо, полягали в тому, аби якомога більше мінімізувати ризики і втрати колишніх радянських республік на етапі розпаду Союзу. Натомість для України мінімізованими виявилися дивіденди від її колишнього внеску в загальносоюзну скарбницю. Не виконавши свого первісного завдання, СНД в подальшому обернулася на тягар для всіх новостворених країн, окрім, звісно, Російської Федерації, яка через те й опинилася на становищі (звернімося до слів процитованого Андрія Іщука) єдиної самостійної та самодостатньої держави на всьому пострадянському просторі, що цинічно-неприховано «лохонула» всіх своїх «молодших сестер».
То яка ж нам вигода і який резон триматися за ту Співдружність, де справжньою щирою дружбою не пахло й ніколи вже не запахне? Навіщо, з якою метою Україна має вдавати чи то радість, чи то гордість, чи меншосестринську вдячність за присутність у новітній спілці з тими самими суб’єктами об’єднання, співжиття з якими під одним есересерівським дахом благополучно привело до його обвалу? Чому ми й далі маємо визнавати принизливі для нас реалії, яких уже не приховують самі московити, як, наприклад, той же політолог Олександр Чачія, котрий по-великодержавницькому кидає через губу: «Без лідерства на пострадянському просторі Росія бути великою державою не може»? Адже така позиція північного сусіда не залишає жодних історичних перспектив жодній іншій країні — учасниці СНД. Невже ми відмовилися від бажання стати великою європейською державою?
Таки ж ні! Але ще спрацьовує інерція минулого півторадесятиліття, коли наші недолугі керманичі без ознак національно-патріотичної заанґажованості дозволяли Москві й далі утримувати лідерство на пострадянському просторі. Й не просто утримувати, а всіляко зміцнювати позиції метрополії за рахунок поступок провінційних васалів типу Кравчука та Кучми своїм «друзям» — Борисові Миколайовичу та Володимирові Володимировичу. Інерція минулого — річ надто матеріальна, аби її швидко й легко позбутися. І все ж теперішня українська влада починає її поволі долати. До нас нарешті приходить і стає посутнім дієвим інструментом історичний досвід спілкування з північним сусідом. Суть цього досвіду іще 1949 року розкрив видатний український письменник і громадський діяч Іван Багряний; його варто відтворити словами полум’яного патріота:
«На тлі всіх… передумов, що їх має сьогоднішня Україна, протистоїть вона ворожій силі, яка загрожує, з якою змагається і з якою має зводити вирішальні бої за своє бути чи не бути. Цією силою, ворожою самій ідеї України, є Росія разом з усіма її ідейно-політичними прибудівками в усьому світі. До того ж, Росія сьогоднішня, як також Росія вчорашня й Росія завтрашня. Точніше кажучи, російський імперіалізм незмінний у своїй основі, лише змінний у своїх формах. Сьогоднішня його форма — червона, комунізуюча — особливо агресивна і, ми б сказали, могутня. Завтрашня форма, буде, очевидно, не слабша, якщо не сильніша, бо скапіталізує весь досвід і надбання сьогоднішньої. Та все-таки, незважаючи на всі намагання зберегти себе, ця імперія приречена. Загибель її криється не так в неминучім конфлікті з зовнішнім світом, в якому вона програє, як у власних протиріччях, завдяки яким вона програє і в війні, і без війни. У тих протиріччях закладені передумови цілковитого розпаду теперішньої форми російської імперії — СРСР. Виникнення ж нової форми російської імперії може й не бути. Як розпад, так і виникнення нової форми великою мірою, а може, й вирішальною, залежатиме від нас, від українського народу, а значить від його політичних керівників, від того, чи зуміють вони змобілізувати і протиставити тій імперіалістичній ідеї велетенські народні маси всього СРСР, чи ні, а найперше — чи зможуть вони відірвати сорокамільйонний український народ, а з ним і всі його матеріальні ресурси з активного балансу російського імперіалізму, чи ні. Від цього залежатиме доля російської імперії на віки вічні».
А ще кажуть — немає пророка у своїй вітчизні!
Що ж змінилося за ті майже шість десятків літ, які збігли від часу написання Іваном Багряним зацитованих вище слів? Збулося його пророцтво: остаточно розпався СРСР. Але незмінною, як він і застерігав, залишилася імперська суть господарів Кремля. І дарма міністр оборони Росії Сергій Іванов під час візиту до Вашингтона запевняв світову спільноту, буцімто «російське керівництво вибудовує свої відносини на пострадянському просторі у винятково коректному режимі» і що Москва «зробила все для того, щоб країни СНД звелись на ноги як самостійні держави». Цьому маскараду вже ніхто не вірить. Той же гаспадін Іванов у себе «вдома» вже набагато відвертіше і по-російському цинічніше заявляє: «Росія у своїй зовнішній політиці недостатньо використовує можливість економічного тиску на пострадянські держави».
Де там «недостатньо»! Пригадаймо бодай «м’ясо-молочну» війну проти України та «винну» — проти Молдови й Грузії, різке й віроломне (з порушенням усіх попередніх домовленостей!) підвищення цін на газ не тільки для норовливих країн СНД, а навіть для свого «найстратегічнішого» партнера — Білорусі. І це тільки малесенька частка з величезного репертуару «коректної» поведінки Кремля щодо своїх найближчих сусідів, яким вона так ревно «допомагає» звестися на ноги!
Мусимо остаточно й нелукаво визнати: справжня Росія — це та, яка постає у висловлюванні одного з найвпливовіших московських політиків Володимира Жириновського з її незмінно імперським атрибутом зовнішньої політики: «…велика Європа ґрунтується не на державах, які географічно утворюють цю територію, а на великих державах — Великій Британії, Німеччині та Росії». Як бачимо, у Кремлі для України в такій великій Європі місця не знаходять.
То за що ж нам любити Москву?
 
Віктор ГОРІСЛАВЕЦЬ