
— Це номінація — людина унікальних здібностей, виконання вишивки, рекордна кількість стібків 1024 в квадратному сантиметрі, зроблена без збільшувальних пристроїв. Українська книга, на відміну від світової Книги рекордів Гіннесса, реєструє не тих, хто, приміром, дальше від усіх плюнув, а справді видатні успіхи.
— Не часто, але чоловіки вишивають не зугірше від жінок. А чому ви зайнялися цим ремеслом?
— Родом я з Косівщини, з села Черганівка. У нас вишивка — традиційне заняття. Мені ще семи років не було, а я вже брався за голку. Мама працює і собі щось плутаю. Весь час просив: «Дайте мені зробити!» Вона навчила мене вишивати хрестиком. Але, як виявилось, мені цього було замало, тож я тихесенько відтяв шматок полотна, що лежало в шафі, набрав ниток. Ховався від усіх і вишивав, копіював узор. Пригадую, то була велика наволочка на подушку. Я її вишивав десь із півроку, хотів цим сюрпризом маму здивувати. Коли вже закінчив, а якраз було свято, приніс вишивку: «То вам, мамо, подарунок». Вона подивилася: «Хто тобі помагав?» «Сам робив», «Такого не може бути, перевірю. Он вишивай рушничок». Я це зробив, мамі сподобалося. І так пішло: далі вишивав сорочки зі складнішими узорами.
Я закінчив восьмирічну школу, вступив до медучилища, потім відслужив в армії, повернувся додому. В селі не було роботи, а до медицини не мав потягу, тож працював творчо. Але мені так набридли ці рушнички, бо зовсім монотонний орнамент. У нас, на жаль, традиційна така вишивка, узори повторюються не так, як, приміром, полтавська — неповторна, з квітами.
Якось ми з мамою щось вишивали, тато й каже: «Оце сидите, часу нема де тратити. Коли я був малий, то бачив у нашому селі (а він родом із Рогатинщини) у церкві вишиті ікони». Я собі подумав: «Треба взяти якусь ікону, подивитись». Почав пробувати, довго розраховував, як краще зробити, які кольори підібрати. Одне слово, першу мою ікону, а вона була велика — 96 сантиметрів на 74, Ісус Христос у терновому вінку — я робив майже рік. Поціновувачами стали не тільки сусіди, всі бабки посходилися: «Ой, це диво! Але так не можна, треба ще й Богородицю вишити». Я зробив образ Матері Божої. Це мене зацікавило, потім вишив ікону святого архістратига Михайла, Іоанна Хрестителя. Крім неділі та великих свят, працював від восьми до дванадцяти годин. Сидів і штопав, штопав.
У 1990 році зробив виставку в Косівському музеї декоративно-прикладного мистецтва. Якраз було 7 липня, Івана Купала. У цей день у Косівському храмі людей збирається, як на день Києва на Андріївському узвозі. Музейники мені розповідали, що сотні відвідувачів оглянули мої вишивки. А через кілька днів до мене в село прийшов голова Косівського осередку Спілки народних майстрів України Микола Ткач. Він розпитував мене, де я так навчився вишивати і порадив поїхати до Києва, показати свої роботи, вступити до Спілки.
Поїхали ми до Києва, а заступником голови Спілки був такий Нечипоренко. Він подивився на мої роботи: «Це неподобство! Ніхто ніколи ікони не вишивав. Його не можна брати в Спілку». А він був невіглас і не знав, що традиція вишивки ікон сягає ще Візантії. Згодом я дізнався, що цей Нечипоренко — колишній енкаведист, якось п’яний проговорився: «Мало ми вас били, западенців».
Тільки коли головою Спілки обрали Володимира Прядку, він мені виписав квиток кандидата у члени Спілки. Я напевне, єдиний, хто вже 13 років має цей статус. Мої роботи блокував Нечипоренко, і тільки в 1993 році, коли в Будинку художника відбулася велика виставка «Мистецтво Гуцульщини», я зміг показати свої вишивки, і то з неймовірними труднощами. Мене ганяли з однієї зали в другу, то вішай, то знімай. Прийшла директор Будинку художника, якась євреєчка: «Да вы что? Иконы? Такой хлам представлять — это позор! Нельзя!» На щастя, мене підтримав скульптор Володимир Чепелик. І ось нарешті, мої роботи помістили в останньому залі в закутку. Але сталося так, як не гадалося. Якраз у цьому залі зібралася верхівка на банкет. Мені було неприємно, що ця гульня відбувається при моїх освячених іконах. Крім того, я потерпав, аби вони не пропали. Чергова мене туди не пускала. Єдине моє спасіння, що йшов ректор Академії мистецтв Чебикін, я його знав, і він мене провів.
На цій зустрічі я познайомився з доцентом Інституту легкої промисловості Олександром Богушком, з яким донині приятелюю. Він подивився на мої ікони, розпитав, де я вчився, порадив вступати до Інституту моделювання одягу. Там я провчився два роки, але Інститут закрився, студенти перейшли до нинішнього Національного університету технологій та дизайну. Платити за навчання я не мав грошей. Що ж мені робити? А ректором тоді був Дмитро Богданович Головко, чудова людина: усім, чого я досяг, завдячую йому. Мені порадили піти до нього. Я розповів про себе, показав роботи. Він їх оглянув і сказав: «Із завтрашнього дня ідіть на заняття». Який я був щасливий! Протягом усього мого навчання Дмитро Богданович постійно цікавився моїми справами.
— Ну, це взагалі дивовижно у наш прагматичний час, коли без «зелених» не можна й кроку ступити.
— Він мені якось сказав: «Це перший випадок, коли я за 10 років узяв студента на таку престижну спеціальність — художнє моделювання, ще й на другий курс, і не з першого вересня та й на бюджетні кошти». Вчився я гарно, зробив дипломну роботу, яку захищав не п’ять чи десять хвилин, а півтори години.
— І яка це була тема?
— Церковний одяг, повне облачення архиєрея, включаючи й головний убір — повністю все вишите. Три роки працював над ним. Зате вийшло так гарно, що мою роботу показувало телебачення. Весь Інститут прийшов дивитися на захист мого диплома, як на концерт. Далі я почав учитися в аспірантурі, мене залишили в університеті, я асистент на кафедрі графіки, викладаю нарисну геометрію.
— У чому, пане Валерію, полягає унікальність ваших робіт?
— У мініатюрній вишивці. Я перевірив: такі мініатюри ніхто в світі не робить. 1024 стібки у квадратному сантиметрі — це рекорд. Я його вже перевершив минулого року. Вишив невелику експериментальну роботу — Герб України, виконаний так, що в одному квадратному сантиметрі 1476 стібків.
Є в мене експериментальні графічні роботи, на яких я відшліфовую техніку виконання стібків, причому ніколи не повторюю якісь елементи орнаменту. Однакових робіт у мене взагалі нема і не може бути.
— Кожна частина одягу має символи, на різні свята облачення певного кольору: наприклад, на Трійцю — зелений. Чим відрізняється одяг українських священиків від інших православних духівників?
— В Україні одяг відрізняється тільки регіонально. У православних і греко-католиків, в яких обряд той самий, є два варіанти облачення для священиків, два типи верхнього одягу: фелонь грецький, традиційний і так званий руський. Ви, напевне, бачили, коли фелонь лягає на плечі священика і коли стоїть таким горбом, його ще священики називають ярмо. Традиційно у нас, у Галичині, вишивають на фелоні на білому тлі ромбовидні композиції чи смуги. Мені колись це подобалося, а тепер вважаю, що це грубувато. Його треба робити, дотримуючись символіки.

— У Росії є фабрика в Софріно, в Україні в Києво-Печерській лаврі є майcтерня, а також невеликі майстерні в єпархіях. По селах вишивають одяг жінки і дарують церкві. На мою думку, ієрархи мало приділяють уваги професійному промисловому виготовленню одягу, тому такий поширений парчевий без вишивки. Темою моєї кандидатської дисертації якраз є розробка принципів проектування церковного одягу з урахуванням національних та канонічних традицій. Йдеться про промислове виготовлення одягу та індивідувальні розробки проектів, наприклад, для патріарха.
— А ви робили одяг для вищих ієрархів церкви?
— Власне, мій дипломний проект і був повним комплектом одягу для єпископа Сокальського Михайла Колтуна. Я з ним співпрацюю. У Патріарха Української греко-католицької церкви Любомира Гузара є мої роботи: на його мантії мають бути чотири вишиті образи євангелістів. А взагалі службовий одяг — це один із підрозділів літургії. Треба знати символіку одягу і правильно її застосовувати.
— Чим для вас, пане Валерію, у цьому суєтному, жорстокому світі є вишивка?
— Це така хвороба, яка лікує від решти болячок. Інакше я не можу пояснити. Бо, працюючи 8-10 годин без перерви, втомлююся, відчуваю, що болить спина. Але коли день-два нічого не роблю, то мені ще гірше: болять руки, ноги, я весь розбитий, вже треба конче сідати за працю. Без вишивки я фізично не можу жити.
— А де є ваші роботи?
— По всьому світу. Найперше, у нашого Президента. Я зустрічався з ним тричі, це доля, випадок, у мене в житті завжди випадковості. Вперше побачив його в музеї Івана Гончара на виставці давньої поліської вишивки. А я завжди маю з собою якісь мініатюри. Я показав Віктору Андрійовичу вишиту іконку і хотів подарувати. «Та ви що, шановний! Це така робота! На честь чого я її візьму?». І відмовився. Удруге я зустрів його на ярмарку в Косові, але при мені не було іконки. А втретє у серпні 2004 року перед виборами. У нас в Косові є невеличкий аеродром. Ми пішли з О. Богушком, викладачем нашого університету, подивитись спортивні літаки. Бачимо, там стоїть двомоторний літак — це рідкість. Виявляється, прилетів Ющенко. Невдовзі під’їхала машина, вийшов Віктор Андрійович і подався до літака. Богушко гукнув його. Ющенко оглянувся і підійшов до нас, хоча поспішав. Ми привіталися. Я витяг іконку — це мініатюра з зображенням Ісуса Христа. Я запитав: «А таку іконку ви бачили? Тоді ви не захотіли взяти, а тепер уже мусите. Я радий, що вона знайшла свого господаря». «Ну, якщо так», — Віктор Андрійович поцілував її і перехрестився.
Я зробив унікальні дві митри (головні убори), у світі таких дві. Одна у Львові, друга в Страсбурзі. Таку складну роботу я більше не виконував, навіть не знаю, чи зміг би її повторити. Подарував до українського кафедрального собору в Лондоні ікону Ісуса Христа. Українці з Англії, коли були в Україні, розшукали мене, оглядали мої вишивки. Побачивши, що я з родиною живу в кімнатці в гуртожитку, були дуже вражені, навіть жінки заплакали. «Ви в Лондоні були б мільйонером!» — казали вони. Але з України я ніколи не поїду. Кожному своє…
Розмову вела Ольга МЕЛЬНИК