ТУГА ЗА ЕРОЮ ХЛІБА І СЛОВА

Збірка поезій Миколи Славинського «Світова вдова» про наш час, сповнене болю і жалю сьогодення, де довкіл все перевернуто, потоптано, сплюндровано, де сірість позаймала місця на сценах, на тронах, п’єдесталах, святі почуття споганила, цноту — оголила. І все поставила на споживацький конвеєр.

          Обиватель аж захлинається, тоне у морі бруду і блуду. Поет все це бачить, і нам, зомбованим і хворим на духовні сухоти, дорікає:
Біснуваті, божевільні, юродиві —
Жовте царство серед нас.
Віру й мову продали на мливо —
Скаламутили вкраїнський час...

          Справді, все святе скаламутили, замулили. Кругом пітьма — духовна й моральна. Як нам далі бути? І поет закликає нас вирватися з цього мороку, з жовтого царства на волю, стати обличчям до сонця, до неба, аби хоч на мить відчути себе людиною. Відчути, як
Дитинством пахне білий світ.
За обрії біжить стара земля.
Сльоза на батьківський поріг
Впаде колись. Моя й твоя.

          Це рядки з вірша «Сльоза». Гарно, зі щемом сказано. Але стає ще щемніше від того, що батьківські пороги руйнують не тільки час, а й наші очманілі політичні авантюрники. Господи, скільки вони лиха й зла посіяли на нашій землі! І поет це бачить, і карає таких паскудників, словом:
Там Голгофа, тут Голгота:
Біль та піт, ще й серця слід.
Що ж, така в людей робота:
Через терни — до боліт.
Як іде крізь світ сволота, —
Принесе не міт, а гніт.

          Гніту багато. І світ наш не налаштований на добро. Добро почали міряти мільярдами, мільйонами... А це — збочення, занепад! І хоча добро — невидима річ, але коли воно є, то, мов повів теплий вітру, зігріває наші душі; тоді легко дихається, мріється, людина до людини всміхається, простягає їй руку... Людина не стомлюється, радіє життю і йде в храм, про що нам розповідає поет у вірші «Молитва», аби там схилити голову перед Господом Богом нашим і проказати молитву, бо в цей світ ми прийшли не помирати, а жити.
          Чомусь я поетів прирівнюю до синоптиків. Тільки ви не кажіть, що ті й ті брешуть. Дурниці! Одні нам щоденно розказують про кліматичні зміни в атмосфері й на землі, інші — про клімат в людських душах, серцях і помислах. А втішного мало. Збайдужіли люди. У сон духовний поринули. Бачимо людські страждання та спокійно проходимо повз них. Совість не мучить нас. Її нема, — випарувалася! І хоч кажуть, що тепер усі плачуть, але ніде не бачиш сліз. Люди душами плачуть. Душі — безслізні! Їм потрібне милосердя і співчуття. А його немає. От і виходить: одним з пельки преться, а інші скоринку шукають. Коли таке бачить поет, вірю, що в нього від болю і жалю стискається серце. Послухайте:
На смітнику бабуся
Шукає хліба.
Учора плакав —
Сьогодні хліб приніс.
Бабуся лиш хитнула головою:
Не мала сил подякувати.
Ні Господу, ані мені...

          Та це — півкартини: на той хліб, що на смітнику, як пише поет, зориться і собака, але соромиться підійти, бо там уже бомж хазяйнує. Аж увечері й собака знаходить собі скибочку хліба. Як гірко! Але й учора не було краще. Ми завжди тремтіли за ту скибочку. Коли ж нас у 1932-1933 роках пограбували — забрали бандити увесь хліб, — мільйони людей убила голодна смерть. І поет, ніби чуючи наближення нової катастрофи, застерігає:
Про що мовчить
Мій Богом обраний народ?
Про що душею він кричить,
Не чує і не хоче чути світ.
Та знає все Господь.

          Ні, нам треба не мовчати — а кричати, бити у дзвони земні й небесні, аби нас почули. Ми скотилися за межу неможливого. Ми на своїй землі звели пекло. Духовний гніт і фізичні страждання стають нестерпними. Смертельним павутинням обплутали нас. Не вірите мені? Повірте поетові:
Епоха чунів і онуч
Настала вчора. А сьогодні
Стрибаємо у вир із круч,
Принижені, обірвані, голодні.
Шукаємо копійку на труну:
Дають, бо люди благородні.
Несуть на цвинтар і свою вину
Уздовж шляхів Господніх.

          Це строфи з вірша «Вина», де поетом правдиво змальовано нашу бідність і злидні, котрі притлумлюють людську гідність. Нужденна людина — завжди безпорадна, беззахисна, її можна кривдити, зневажати, довіку тримати в ярмі... А далі збентежена душа поета проголошує:
Пороги збиті, скручена підкова.
З трибун беруть дошки для трун.
Коли ж настане ера хліба й слова?
Коли ж ми вийдемо з дірявих чунь?

          Хтось, може, прочитавши такі тексти, зітхне: прозаїчний стогін! Ні, це поезія! І хоча фарби згущені, темні, але вони допомагають нам бачити час, відчувати нагромадження чогось страдницького, важкого й невтішного. Розумію: такі речі не лоскотатимуть пещені емоції. Та уявімо собі: аби автор на сумній сцені життя затягнув солодким голосом, то чи стало б нам від того легше? Правда колюча, її завжди боялися й знали, але жити без неї неможливо.
          Важко й нині поетам. Якщо вони не депутати, то їх ніхто й не бачить. І нікого не цікавить: живуть вони чи існують на білому світі? Книги їхні не видають, не цінують працю, — сучасні кагановичі зневажили, упослідили творчий дух. Люди, хоч ви шануйте одержимих, бо вони наша совість і світло.
          У вірші Миколи Славинського «Сова» я натрапив на один рядочок: «Хто скаже тут, що буде з нами?..» Справді: що буде з нами? Тлін чи воскові фігури для музеїв? Аби на це відповісти, слід кожному зазирнути в свою душу. Та люди бояться таке робити, бо там порожнеча — страшна, — від якої хочеться втекти. А куди? Від самого себе ніде подітися. Не допоможуть і найпрудкіші іномарки, і в багатоповерхових палацах не сховатися від себе. Схову нема. Є життя і жахні його колізії, повз які ми спокійно проходимо, вдаємо, ніби з нами все гаразд. Ні, не гаразд! Поет, у двовірші «Діти» з шести рядків, мовби прохає нас скинути з облич маски і глянути нашому лихові в очі. Коли читав ті рядки — плакати хотілося.

1
Дитя Господнє — олігофрен —
Щасливо зоріє на світ
Очима вкраїнськими.


2
Ніхто не знає.
Як плаче Бог,
Коли ґвалтують немовля.
          Гірко й невтішно, що Бог плаче, а ми, грішники, сміємося і губимо самі себе. Ми, мов одуріли, шалено шукаємо дешевих насолод і «приперчуємо» їх наркотою та алкоголем. А в житті все так пов’язано, що нічого даремно не проходить. За все доведеться розплачуватися, як не сьогодні — то завтра. Адже духовна патологія породжує фізичну. Блуд — як велике лихо — зашморгом висить на наших шиях. А ми не каємося, не просимо у Бога прощення, аби хоч трішечки розвіявся оцей ядучий дим життя, в якому задихаємося і гинемо, водночас ще й безневинних немовлят з «українськими очима» прирікаємо на страждання і муки.
          Книжечка Миколи Славинського «Світова вдова» така маленька, ніби ота казкова рукавичка. А скільки в ній вмістилося добрих помислів, жадань, мрій, переживань і болю. Плин нашого життя не вічний. І коли поет пише про невідворотність вічності, то він її розуміє, він з нею розмовляє:
Ой де ти, де ти, сіра птахо?
Полинь під батькове вікно.
Скажи відверто, дивна птахо,
Що я до нього йду давно.
Ой де ти, де ти, вірна птахо?
Майни під мамине вікно.
Скажи на вухо, тиха птахо,
Що я до неї йду давно.

          Віночки інтимної поезії поета, хоча й зблискують сумом, але її хочеться читати, бо вона зіткана з правдивого болю й тривог. Тоді й сам на білий світ дивишся печальними очима і бачиш, ніби жахна ріка Стікс вирвалася з підземного царства і нестримно розливається по нашій планеті. Горя й суму у людських серцях багато. Але сум — це не ґандж. Біблія каже: «Смуток кращий від сміху, бо при обличчі сумному добре серце».
          Читаючи поетичні тексти, інколи відчуваєш, що в душі поета залишилося більше, ніж він виклав на папір. Та головний сенс його поезій у тім, що в багатьох віршах знаходимо своєрідні філософські вкраплення. Така, скажімо, інкрустація творів, може, не стільки сприяла їхній поетизації, але наповнила їх ваговитим і значимим змістом.
          Вірші легко читати, вони короткі за формою, але багаті на сповідальні розмисли про наше тривожне буття.