УКРАЇНА – РОСІЯ: ПРОРИВУ НЕ ВІДБУЛОСЯ

Українські дипломати очікували, що нинішня зустріч глав держав буде результативною – до підписання було підготовано декілька міждержавних угод. Водночас оглядачі зазначають, що на поступ у найбільш важливих для України питаннях розраховувати не варто.

Зокрема, йдеться про угоди щодо співробітництва у захисті інтелектуальної власності, про культурну співпрацю, а також відкриття додаткових пропускних пунктів на українсько-російському кордоні. За  словами Віктора Ющенка, на нинішніх переговорах українська сторона не оминала і таких складних питань, як умови перебування російського флоту в Криму, ціни на газ, а також позицію російського керівництва щодо курсу України на євроатлантичну інтеграцію. Втім, серед оглядачів поширена думка про те, що домогтися поступу у стратегічних питаннях буде непросто. Зокрема експерт берлінського фонду «Наука і політика» Райнер Лінднер зауважує, що позиції Києва істотно послаблені через внутрішньополітичне протистояння в Україні:
«Ця невизначеність щодо повноважень у зовнішній політиці, – зазначає він, – дає Росії підстави розраховувати на проросійську політику в Україні, здійснювану через таких важливих для Росії партнерів, як «Росукренерго» або Янукович з його командою».
Залежність України від непрозорого посередника, яким є «Росукренерго», німецький експерт називає стратегічною проблемою для країни. Українське керівництво має домагатися зменшення цієї залежності, вважає Лінднер. На його думку, гарантувати стабільність постачань енергоносіїв можна буде лише створивши міжнародний енергетичний консорціум за участю європейських партнерів.
Натомість російське керівництво нинішня ситуація цілком влаштовує, переконаний російський політолог Андрій Окара:
«Я гадаю, – говорить він, – що Росія перетворюється на новий тип держави, який можна умовно позначити як «держава-корпорація». Російська політична еліта, яка керує цими процесами, зацікавлена в тому, щоб зобов’язання були не державними, а корпоративними. Тобто, щоб суб’єктом був саме «Газпром», адже тоді легше тиснути на контрагентів, можна швидше змінювати ціни».
Українські дипломати вже тривалий час домагаються впорядкування угод щодо умов перебування Чорноморського флоту Росії у Криму. У Києві нарікають, що російські військові незаконно використовують земельні ділянки і навігаційні об’єкти на півострові. Переговори проходять складно. Питання про підготовку до виводу російського флоту з території України поки навіть не розглядається. На думку Андрія Окари, керівництво Росії не квапитиметься: «Звичайно, Росія не хоче виводити свій флот до 2017 року (як це передбачено міждержавними документами), хоча б навіть з огляду на технічні причини. Під Новоросійськом неможливо побудувати відповідну базу – не дозволяють природні умови. У Новоросійську немає такої бухти, як у Севастополі. У Севастополі є інфраструктура, яка будувалася впродовж двохсот років. Нічого схожого в Новоросійську немає».
Оглядачі не виключають, що російська сторона може підняти питання координації дій Києва і Москви щодо вступу до Світової організації торгівлі. Райнер Лінднер констатує, що Україна очевидно випереджає Росію на шляху до СОТ. Відкладення вступу з огляду на інтереси Росії було б помилкою, вважає експерт:
«Я радив би Україні впевнено йти вперед цим шляхом, аби продемонструвати, що Україна випереджає Росію не лише у процесі демократизації, а й у питанні вступу до СОТ».
Під час нинішнього візиту Путіна розглядалися також питання реадмісії нелегальних мігрантів. Як повідомляє газета «Дело» із посиланням на представників Секретаріату президента, питання реадмісії залишається одним із найскладніших у двосторонніх відносинах. Сторони не можуть дійти згоди щодо того, кого вважати «російськими» нелегалами. У Москві готові приймати назад лише нелегальних мігрантів із російським паспортом. Тоді як, за міжнародною практикою, «російським» мав би вважатися будь-який нелегал, який потрапив до України з території Росії.
Основними положеннями угоди є: передача і прийняття громадян державами, які уклали угоди, передача і прийняття громадян третіх держав і осіб без громадянства, утримання, розгляд запитів про реадмісію, захист персональних даних, витрати, пов’язані з поверненням осіб.