КОШИК ПЕНСІОНЕРА НЕ ЗБІДНІЄ

У цьому запевняють громадськість та журналістів урядовці у відповідь на численні нарікання малозабезпечених людей на різке підвищення комунальних тарифів й складність оформлення субсидій, зростання цін на продукти першої необхідності, несправедливість у пенсійному забезпеченні.

За словами міністра праці та соціальної політики Михайла Папієва, в Єдиний державний автоматизований реєстр уже внесено один мільйон сімей, і їм – з підвищенням комунальних тарифів – субсидії буде призначено автоматично, жодної довідки нести не потрібно. Тобто взагалі немає потреби звертатися до управлінь праці та соціального захисту. А тим громадянам, які звертаються за субсидією вперше, необхідно буде надати лише дві довідки – про сукупний дохід сім’ї та про параметри займаної житлової площі.
Прийнято й ще одне важливе рішення – за субсидією сім’я може звернутися впродовж двох місяців з дати підвищення житлово-комунальних тарифів, і її буде призначено саме з дати підвищення цих тарифів. Тому немає необхідності в перші ж дні бігти до управлінь праці та соціального захисту. Це можна зробити впродовж наступних двох місяців, обравши зручний час. Більше того, в практику органів праці та соціального захисту населення активно впроваджується нова форма організації прийому. Це дозволить громадянам, які мають право на соціальну допомогу за різними законами, написавши одну заяву, отримати належні їм субсидії, пільги чи соціальну допомогу. Знову ж таки, не потрібно писати окремих заяв та збирати різні довідки.
Пенсіонерам міністр радить налаштуватися на позитивні очікування в наступному році. Проектом Держбюджету передбачається тричі провести перерахунок пенсій: у зв’язку з підвищенням прожиткового мінімуму та з першого березня – з огляду на зростання розміру середньої заробітної плати в 2006 році. Планується підвищення пенсій інвалідам з числа військовослужбовців строкової служби, сім’ям загиблих. Будуть перераховані пенсії й особам, які мають трудові заслуги, багатодітним жінкам, збільшаться пенсії інвалідів війни та учасників бойових дій.
Окремим категоріям пенсіонерів з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС діюче законодавство не передбачає перерахунок пенсій. Мінпраці внесло пропозицію, і урядом її підтримано, розповсюдити на них порядок перерахунку пенсій, передбачений новим пенсійним законом.
Стосовно підвищення віку для виходу на пенсію, то Михайло Папієв обіцяє, що в 2007 році цього не станеться. Але солідарна система надзвичайно уразлива до демографічних змін: збільшення у віковій структурі населення частки людей старшого віку негативно позначається на співвідношенні працюючих і пенсіонерів. Згідно з прогнозом демографів, у 2055 році частка осіб пенсійного віку зросте з теперішніх 25 до 42 відсотків, тобто один працюючий утримуватиме одного пенсіонера. Тому вітчизняні науковці та зарубіжні експерти пропонують поступово збільшувати пенсійний вік для жінок до 60 років. Крім того, такий крок зрівняє у правах чоловіків і жінок, оскільки останні поки що одержують менші пенсії. Такий крок навряд чи буде популярним, але Україна не може дозволити собі розкіш найбільш раннього в Європі виходу на пенсію, перекладаючи тягар проблем на наступні покоління.
Не можна вважати нормальною й нинішню диференціацію у розмірах пенсії. Вона вже набула дискримінаційного характеру – поділу суспільства на, так би мовити, білих і чорних людей. За чинним законодавством максимальний розмір пенсії не може перевищувати 12 мінімальних пенсій за віком (4308 гривень) і вдев’ятеро перевищує середній розмір пенсії (441,81 гривні). Відповідно до вимог конвенції Міжнародної організації праці та практики розвинутих країн, співвідношення максимальних і мінімальних пенсій становить 1:10. В Україні ж сьогодні таке співвідношення – 1:50. Це лягає великим тягарем на існуючу солідарну систему пенсійного забезпечення.
Тож конче необхідно якнайшвидше запроваджувати другий рівень пенсійного забезпечення (накопичувальний), передбачений Законом про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування з 2007 року. Але внесені до Верховної Ради проекти відповідних законів за 1,5 року так і не ухвалені. Не було напрацьовано за останні два роки й жодного законопроекту щодо пенсійної реформи.
Другий рівень пропонується ввести з 2009 року. А для цього треба значно підвищити зарплату. Та якщо уряду вдасться врегулювати певні нюанси, то другий рівень можна буде запровадити в 2008 році у розмірі семи відсотків у складі відрахувань на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, – вважає Михайло Папієв.
Є різні думки щодо того, хто має бути учасником другого рівня. Передбачається, що розміри пенсій для громадян, які отримують їх із солідарної системи, будуть збільшуватися, але при цьому сім відсотків внесків вилучатимуться з доходів солідарної системи. Необхідно чимось компенсувати такі кошти. Мають бути узгоджені кроки щодо розширення бази внесків, виведення зарплати з «тіні», підвищення зарплатні.
Та, насамперед, треба зробити, щоб Пенсійний фонд став бездефіцитним. Без цього вводити якісь зміни, новації, ясна річ, неможливо. Поки що цей дефіцит великий. Тому, підкреслив Папієв, лише після оцінки фінансових можливостей Пенсійного фонду, його «запасу міцності» можна буде сказати, які пенсінери братимуть участь у другому рівні.